יום רביעי, 4 במאי 2016

ג'ורג' לואנג'ה (שטרסבורג 1910) Georges Loinger

לואנג'ה השתייך לרשת אוזה-גארל OSE-Garel ובהמשך ל- OJC. הצליח לברוח מהשבי הגרמני בדצמבר 1940 והשתלב בפעילות של ארגון או.זה. שהקים בתים לילדים שהוריהם נשלחו למחנות.

ב- 1942, עם החרפת המעצרים על ידי הגרמנים ומשטר וישי ,החליט מנהיג ה- OSE ד"ר ג'וזף וייל לפזר את כל בתי הילדים ולדאוג להחבאתם או העברתם לשוויץ, באמצעות רשת גארל המחתרתית, שהוקמה  על ידו, ובראשה עמד ג'ורג' גארל. על לואנג'ה הוטל לעבור לאנמאס ( העיר הצרפתית הגובלת בג'נבה) ולהקים רשת של מעבר ילדים לשוויץ.

שיירות של 12 עד 25 ילדים הועברו ברכבת לאנמאס מוסווים כילדים של קייטנה. היו להם תעודות זהות מזוייפות שנופקו על ידי תנועת הנוער הציוני ובדש בגדם הוחבא שמם האמיתי. בעיר אנמאס הם זכו לשיתוף פעולה של ז'ן דפו ראש העיר.

לואנג'ה, שהיה מורה להתעמלות  נהג לקחת את הילדים לשחק כדורגל על יד הגבול וכאשר הכדור עבר לצד השיווצרי הילדים עברו את הגבול. האיזור היה מאז נובמבר 1942 בשליטת האיטלקים שנטו להעלים עין מהפעילות.  בספטמבר 1943, עם נפילת המשטר הפשיסטי באיטליה, הגרמנים  כבשו את האיזור האיטלקי והגבירו את הרדיפות והשמירה.  בשל הסכנה הגוברת בשל  הגדלת השמירה של הפטרולים הגרמנים  פנה לואנג'ה למבריחים מקצועיים שלא תמיד עמדו בהבטחותיהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה