יום שישי, 3 ביוני 2016

וילפריד ישראל (1943-1899)

בשנות השלושים היה וילפריד ישראל פעיל מרכזי בחברת העזרה של היהודים הגרמנים, שארגנה הגירת יהודים לארצות חוץ.  עם עליית הנאצים לשלטון קשר וילפריד קשרים חזקים עם חברי תנועת ה"ורקלויטה" (=אנשי העבודה) אשר יסודו בהמשך את קיבוץ הזורע. וילפריד היה דמות מפתח ב"קינדר טרנספורט" – משלוח של כעשרת אלפים ילדים יהודים מגרמניה הנאצית לאנגליה, בין דצמבר 1938 לפרוץ מלחמת העולם השניה.
ב-1935, לאחר מות אביו, נאלץ וילפריד לקחת על עצמו את ניהול בית המסחר. הוא המשיך ביתר שאת לנצל את כספו והמשאבים שעמדו לרשותו, לצורך הצלת עובדיו היהודים, ורבים אחרים. ערב מלחמת העולם השנייה ולאחר לחצים רבים מצד הנאצים, הוכרח לבסוף למכור את בית המסחר.
כבר בימים הראשונים של המלחמה ניצל את יחוסו וקשריו כדי להציל יהודים מרדיפות הגרמנים, פעל לשחרור אסירים ממחנות ריכוז, חילוץ ילדים מאירופה הנאצית והעלאת ניצולים לארץ ישראל.

בקייץ 1939 היגר לבריטניה והמשיך ביתר מרץ את את פעילותו להצלת יהודים ואת מעורבותו בהחדרת תודעת הטרגדיה המתרחשת באירופה, תוך ניצול קשריו המסועפים בגרמניה. הוא היה הראשון שהשתמש במושג "השמדה", כ-7 חודשים לפני שעשה זאת הקונגרס היהודי. ישראל נספה בעת טיסה ב-1 ביוני 1943, כשמטוסו הופל על ידי מטוס קרב גרמני, כשחזר משליחות הצלה מטעם הסוכנות היהודית בפורטוגל וספרד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה